Nieuwe samenwerking Opschoondag

Geplaatst op 19-03-2023  -  Categorie: Activiteiten  -  Auteur: Jan-Willem

Healthy Rivers, 'Worlds apart - sharing the same watercycle'.

Op zaterdag 18 maart 2023 vierden we in Nederland de Nationale Opschoondag. In Haarlem lieten we dat zien door samen de handen uit de mouwen te steken. IVN-ZK samen met kanovereniging de Trekvogels, Scoutinggroep Kontiki, SUPmission Haarlem, de Pinguïn, Stedenband Haarlem-Mutare, de Bermbende en heel veel vrijwilligers hebben de rivier het Spaarne weer een stuk schoner gemaakt.

[caption id="attachment_1174" align="alignnone" width="768"]Ruim 60 vrijwilligers poseren naast de schuit met het verzamelde afval. Ruim 60 vrijwilligers poseren naast de schuit met het verzamelde afval.[/caption]

De harde werkers werden verwelkomd op het Max Euweplein met de vrolijke muziek van de Brassband Huiskamergeluk. Nadat we het zwerfafval verzameld en gewogen hadden werd de rotzooi met het schip van de Kontiki afgevoerd naar de gemeentereiniging. 65 vrijwilligers hebben in Haarlem hard gewerkt en 510 kilo aan vuil opgehaald.

Op  4.192 km afstand is er tegelijkertijd in onze zusterstad Mutare door heel veel vrijwilligers, de gemeente Mutare en het burgerinitiatief MRRI (Mutare Rivers Rehabilitation Initiative) de Mutarese rivieren schoongemaakt.

In Mutare is er door een grote groep vrijwilligers op twee locaties ontzettend veel zwerfvuil opgehaald. Het was een goede samenwerking tussen de gemeente Mutare de MRRI en de Mutarese tak van de stedenband Haarlem-Mutare.

Meer foto's uit zowel Haarlem als Mutare vind je in dit foto-album.

Deze actie is de start van een gezamenlijke campagne onder de titel Healthy Rivers, 'Worlds apart - sharing the same watercycle'. Het komende jaar gaan we ons in beide steden inzetten om onze rivieren gezond voor mens en dier te krijgen. Vandaag was de eerste activiteit.

Maar daar blijft het niet bij. In beide steden blijven we actief en we zijn in gesprek met andere steden in de rest van de wereld.

Maandag 17 april organiseren we een openbare bijeenkomst in de Haarlemse Pletterij, om 20.00 uur. Daar laten we zien wat we gedaan hebben en bereiden ons voor op de volgende schoonmaakacties. Je bent van harte welkom.

De eerstvolgende schoonmaakactie (bij SUPmission) wordt zondag 23 april. Kom ook en sluit je aan.
De volgende IVN-opschoondag is op 16 september (World Cleanup Day)